Paul Dennison uważa, że powstałe blokady można zlikwidować właśnie poprzez odpowiedni ruch. Proponuje ćwiczenia, łatwe i przede wszystkim bezpieczne, które wykonywane pod okiem terapeuty, prowadzą do integracji półkul mózgu, czego efektem może być np.:
Ćwiczenia z zakresu gimnastyki mózgu powodują długotrwałe zmiany, czego powodem jest rzeczywiste budowanie powiązań nerwowych w obrębie mózgu oraz ciała, dzięki czemu uczenie przebiega efektywniej i bez stresu.
Czas trwania terapii jest uzależniony od osobistych preferencji pacjenta, od jego stanu psychofizycznego. Zaleca się, aby spotkania odbywały się nie rzadziej niż raz w tygodniu, szczególnie ważne jest również, aby wykonywać ćwiczenia zalecone przez terapeutę w domu regularnie, najlepiej codziennie.
1. Dr Celestyna Grzywniak w swoich badaniach w ramach doktoratu „Kinezjologia Edukacyjna metoda wspomagania rozwoju i terapii psychomotorycznej” prezentuje pierwsze w Polsce badania empiryczne nad skutecznością metody kinezjologii edukacyjnej. Wykazała w nich skuteczność stosowanych ćwiczeń z Kinezjologii Edukacyjnej.
2. Mgr Grażyna Wieczorek w badaniu pt. „Kinezjologia jako metoda wspomagająca proces osiągania dojrzałości szkolnej”. W długotrwałym studium 8 przypadków potwierdzono skuteczność ćwiczeń z Kinezjologii Edukacyjnej w usprawnianiu percepcji wzrokowej, słuchowej i grafomotoryki.
3. Prof. Ludwika Sadowska, dr Dorota Wójtowicz, Grażyna Wieczorek – badania wykonane w Samodzielnej Pracowni Rehabilitacji Rozwojowej Akademii Medycznej. Przebadano grupę 83 sześcioletnich dzieci i wyłoniono te z trudnościami w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. Badania wykazały, że zastosowanie ćwiczeń z Gimnastyki Mózgu® (czyli Kinezjologii Edukacyjnej) wspomaga rozwój dzieci z trudnościami w uczeniu się.
Fundamentem programu Kinezjologii Edukacyjnej jest odkrycie dwóch zasadniczych typów ruchów:
1) Ruchy przekraczające linię środkową ciała. (pomiędzy lewą i prawą stroną) Przykładem takiego ruchu może być wodzenie oczami (podczas czytania, pisania lub rysowania), praca narządów słuchu lub też praca rąk. Ruchy te w większym stopniu stymulują mechanizmy integracji myślenia i ruchu. Ruchy przekraczające linię środkową ciała m. in.: uaktywniają mechanizmy integracji, zwiększają przekazywanie informacji, zapewniają optymalną pracę układu nerwowego a także łatwość oraz spontaniczność uczenia się.
2) Jednostronne ruchy ciała. Tego typu ruchy stymulują mechanizm rozdzielenia myśli i ruchu. Wykorzystywany jest w sytuacji nowego uczenia się. Nowa, nieznana sytuacja potrzebuje oceny warunków i możliwości oraz podjęcia decyzji w następnym kroku.
Kinezjologia Edukacyjna opiera się na trzech założeniach:
Gimnastyka Mózgu pozwala nauczyć się lepiej:
pokonywać napięcia wynikające z trudności życia codziennego,
komunikować się z ludźmi,
uczyć się i zdawać egzaminy
pokonywać trudności wynikające z dysleksji, czy dysortografii,
czytać ze zrozumieniem
pisać poprawnie ortograficznie
rozwijać zdolności matematyczne
myśleć twórczo
szybciej czytać
oraz wiele innych