Terapia metodą Warnkego
Terapia metodą Warnkego składa się z dwóch etapów.
ETAP I Praca nad nieprawidłowościami w zakresie funkcji podstawowych (Cele terapii ustalane są podczas diagnozy)
ETAP II Utrwalenie celów osiągniętych w pierwszym etapie
Terapia metodą Warnego zakłada systematyczność i powtarzalność realizowanych treningów słuchowych, wzrokowych i motorycznych. Aby zwiększyć skuteczność pomocy, wskazane jest stosowanie się do poniższych wskazówek:
- najlepszą formą jest połączenie godzinnej terapii w gabinecie z terapeutą (minimum raz na tydzień) z treningiem w domu (do pięciu/sześciu jednostek treningowych wykonywanych samodzielnie)
- pacjent może również wykonywać wyłącznie trening domowy, o ile terapeuta nie zaleci dodatkowych godzin terapii w gabinecie
-inną opcją proponowaną przez terapeutę może być ograniczenie się do treningu w gabinecie, bez wsparcia treningiem domowym (w przypadku gdy jego wykonywanie jest niemożliwe z różnych powodów)
- trening w gabinecie pozwala na prowadzenie treningu funkcji podstawowych oraz treningu lateralnego trening w warunkach domowych pozwala na prowadzenie treningu funkcji podstawowych
- pełny trening przeprowadzony wraz z treningiem lateralnym przynosi dwa razy lepsze efekty niż sam trening funkcji podstawowych.
Metoda terapii dysleksji Warnkego koryguje rozwój procesów poznawczych i skutecznie usuwa źródła trudności. To sprawia, że metoda Warnkego jest trwała i wysoce skuteczna (wg prof. Tewesa aż 42,6%). Wspomaganie terapii treningiem eeg-biofeedback prowadzi do dalszego zwiększenia jej efektywności.
Dysleksja rozwojowa to problemy z czytaniem. Dziecko nie potrafi skojarzyć zobaczonej literki z właściwym dźwiękiem. Do tego myli literki podobnie brzmiące, jak „d”, „b”, „p”, „g”. Ma problem ze składaniem pojedynczych słów i z łączeniem je w zdania. Przekręca wyrazy, przestawia, opuszcza i przez to nie rozumie co przeczytało.
Dysleksja może występować u dziecka w trzech formach – w postaci trudności jedynie w nauczeniu się poprawnej pisowni lub jako zespół dwóch bądź nawet trzech form zaburzeń:
Objawy wskazujące na możliwość wystąpienia trudności szkolnych rodzice mogą zaobserwować we wczesnym dzieciństwie. Im dziecko jest starsze, tym bardziej jego trudności mają już specyficzny - dyslektyczny charakter.
Dysleksja jest diagnozowana u uczniów przejawiających trudności w nauce czytania i pisania pomimo co najmniej przeciętnego poziomu inteligencji oraz prawidłowej edukacji w tym zakresie. Według koncepcji Freda Warnkego przyczyną problemów z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które mogą przebiegać prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Bardziej skuteczne jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki.
Diagnoza prowadzona wg metody Warnkego, dzięki wykorzystaniu aparatury medycznej, umożliwia
▪ określenie problemów w zakresie przetwarzania na poziomie centralnym
▪ sprawdzenie czy analizator wzrokowy i słuchowy pracują prawidłowo.
Procedura diagnostyczna w terapii dysleksji metoda Warnkego składa się z 14 kroków. Każde z zadań testowych bada inną kompetencję z zakresu percepcji wzrokowej, słuchowej oraz motoryki.
Metoda Warnkego jest skierowana do dzieci i osób dorosłych, u których występują trudności w zakresie:
▪ prawidłowego czytania
▪ mówienia
▪ pisania
▪ percepcji słuchowej
▪ koncentracji uwagi
▪ pamięci
▪ koordynacji wzrokowo-ruchowej